Hrvatska je puna primjera bespotrebnih agencija i institucija. No, postoji niz primjera i na lokalnim razinama. Komunalna poduzeća se osnivaju često bez potrebe. Bave se svim i svačim te konkuriraju privatnim tvrtkama. Ta komunalna poduzeća služe za “uhljebljivanje” lokalnog stranačkog kadra.
Sredinom 2013. godine gradonačelnik Splita Ivo Baldasar je nakon višesatne rasprave uspio u svojem naumu osnivanja nove tvrtke. Gradsko vijeće je tada dalo “zeleno svjetlo” za osnivanje Spalatum D.M.C. Tvrtka se trebala baviti destinacijskim menadžmentom, a Baldasar je rekao kako će biti izuzetno profesionalni u svom poslu.
“Da nam se ovaj turistički bum ne pretvori u stihiju kao u nekim drugim turističkim sredinama. Taj posao ne može preuzeti TZ jer oni nemaju takav profil kadra. Nova tvrtka bit će, naime, operativna organizacija koja izlazi na tržište”, rekao je u izlaganju gradonačelnik Baldasar. Još jednom je ponovio kako u novoj tvrtki posao neće pronaći stranački kadrovi, nego isključivo profesionalci.
“Iznenadit ćete se tko će sve raditi, ali o tom potom… ‘Spalatum’ bi trebao početi s radom do kraja godine, a za početak će imati tri djelatnika koji će obaviti pripremne radnje. Daj Bože da bude potrebe pa da zaposlimo još stotinu ljudi. Pioniri smo u svemu ovome, no vjerujem da će nas pratiti mnogi gradovi”, dodao je bivši gradonačelnik Splita.
Oporba je bila žestoka u prosvjedima protiv osnivanja te nove tvrtke. Spominjali su povratak u socijalizam, jer bi se nova tvrtka bavila poslovima malih agencija. “Takva tvrtka ne postoji ni u jednom drugom turističkom gradu u Hrvatskoj. Po meni je njezino osnivanje nerealno, neodrživo i nepotrebno”, rekao je tada predsjednik HUP-a za Dalmaciju Hrvoje Marušić te dodao: “Po toj bi logici Grad sutra mogao osnovati svoju slastičarnicu, kafić ili mehaničarsku radnju. Grad nije tu da bi se bavio komercijalnim djelatnostima, time se šalje loša poruka poduzetnicima, koji će biti u podređenom položaju spram gradske tvrtke s monopolom na tržištu”.
“Apsurdno je da se uz TZ osniva nova tvrtka, kojoj je očito cilj uhljebljivanje stranačkih kadrova. Od nje građani neće imati nikakve koristi” stav je bio Petra Škorića, šefa gradskog HDZ-a.
Nakon godinu dana članovi splitskog HDZ-a najavili su kako će prijaviti gradonačelnika Ivu Baldasara zbog nezakonitosti u radu, nepoštivanja odluka Gradskog vijeća i falsificiranja dokumenata. Kako su sami rekli, DMC je tvrtka koju je gradonačelnik Baldasar najavljivao osnovati još tijekom predizborne kampanje, a trebala se baviti ‘destinacijskim menadžmentom grada’. Nakon toga je samoinicijativno odlučio da bi se već spomenuta tvrtka mogla iskoristiti za prodavanje oglasnog prostora na rasvjetnim stupovima diljem grada. O cijelom slučaju očitovao se i splitski poteštat i smatra da je riječ o maloj pogrešci pri registraciji djelatnosti tvrtke.
Potpuno nepotrebna gradska tvrtka
Nakon nekoliko godina i članovi Pametnoga su izašli u javnost sa žestokom kritikom poslovanja te tvrtke: “DMC je potpuno nepotrebna gradska tvrtka koja se bavi iznajmljivanjem reklamnih površina, organizacijom sajmova i koncerata, pored već postojećih uhodanih agencija i Turističke zajednice. Od reklamnih površina na stupovima javne rasvjete godišnje se uprihodi 900.000 kuna, a taj posao može bez problema obavljati i sam Grad! Bave se i prijevozom sportskih klubova. Što to uopće znači kada nemaju svoje kombije, nego su opet posrednici. Tvrtka je na računu krajem prošle godine imala milijun kuna, što je zajedno sa “Splitskom obalom”, iznos od milijun eura! Znate li koliko udžbenika možemo za to kupiti, koliko asistenata u nastavi financirati? Imamo tu fantomsku tvrtku gdje je prosječna plaća cca 10 000 kuna, što je za današnje prilike puno i previše. Takve firme nam nisu potrebne”.
Spalatum D.M.C je došao i u medijsku žižu javnosti i krajem prošle godine.
Naime, zaposlenici te tvrtke su odlučili isplatiti sebi najviše božićnice u gradu. “Ovo je prvi i zadnji put da su to učinili”, poručio je splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara zaposlenicima gradske tvrtke Spalatum DMC. Agencija broji tek troje zaposlenika s prosječnim plaćama od 10 tisuća kuna, a u prošloj godini de facto je odradila jedan jedini zadatak – organizaciju Adventskog sajma, i to uz veliku pomoć Turističke zajednice i gradskih službi. Sebi su odlučiti isplatiti božićnice u iznosu 2500 kuna.
No, najzanimljivija je sudbina nesretne tvrtke. Prije mjesec dana aktualna garnitura grada je odlučila dokapitalizirati tu istu tvrtku. Tako će Grad Split dokapitalizirati agenciju s više od četiri milijuna kuna. Nakon toga će im dati još isto toliko pozajmice koju će vratiti za godinu dana po kamatnoj stopi povoljnijoj nego da su se zadužili u banci. Sve se to radi jer je gradska uprava odlučila zaposliti Spalatum novom djelatnošću, plažnim biznisom.
Upravo je gradska agencija odabrana da bude provoditelj nabave za nove montažne objekte na Žnjanu. Vrijednost posla je devet milijuna kuna plus PDV. Iako se u Splitu još jedna tvrtka bavi plažama- Splitska obala. Koju također optužuju da je beskorisna.
コメント